April 23, 2009

Batuan Obsidian dari Tasik Kenyir, Terengganu






Batuan Obsidian boleh ditemui pada satu singkapan batuan di Tasik Kenyir pada laluan yang menghubungkan Aring ke K. Berang. Turutan batuan ini dianggarkan berusia Permian. Batuan Obsidian adalah batuan igneous ektrusif yang terbentuk apabila lava panas yang keluar dari lohong gunung berapi menyejuk dengan pantas di atas permukaan bumi terutama apabila bersentuhan dengan air.

Obsidian sebenarnya adalah merupakan kaca dan bukanlah campuran mineral-mineral serta tidak mempunyai pertumbuhan mineral. Tepian batuannya adalah sangat tajam, berkaca, mempamerkan tektur konkoidal dan keras. Besi dan magnesium memberikan Obsidian berwarna hijau gelap ataupun berwarna hitam. Pada singkapan batuan di Tasik Kenyir, warnanya adalah hijau cerah menandakan kandungan magnesium yang rendah.

Obsidian boleh mengandungi gelembung-gelembung udara yang terperangkap hasil pendidihan akibat bersentuhan dengan air. Udara yang terperangkap adalah udara purba yang terdapat hanya pada ketika ia disejukkan.

Kewujudan banyak volkanik seperti batuan tuf dan batuan andesit dalam Formasi Aring boleh dikaitkan dengan kewujudan batuan obsidian ini. Mungkin boleh dijumpai kawah gunung berapi kuno disekitar kawasan ini terutama dari kajian foto udara.



No comments: